Technické znalosti a současné komunikační dovednosti. To je kombinace nutná pro pozici vedoucího oddělení nákupu ve výrobní společnosti. Tu u nás už od roku 2015 zastává Romana Vejvančická. Zajímaly nás následující otázky. Věříme, že i vás zajímají odpovědi.
Celá společnost tíhne v posledních letech více a více k přírodě, my máme to štěstí, že naše kamna odpovídají současným trendům. Klasická kamna nepatrně ustupují kamnům s novými technologiemi, což znamená, že se v kamnech více používá elektronika, aby se kamna mohla ovládat vzdáleně z mobilu….můžeme si zatopit, i když u toho fyzicky nejsme.
Ale kamna nejsou jen strohá kovová monstra, je na nich keramika v nových designech s potiskem 3D, mně osobně se moc líbí škrábaný povrch keramiky s mírně metalickým efektem… naše kamna jsou i více barevná – používáme nové barvy na lakování pohledových dílců. Já bych byla ráda, i kdybychom přidali nějakou změnu v barvách obkladových kamenů, tak uvidíme….
V minulosti byl totální boom nakupovat materiály z Číny, po prvních dodávkách mnozí vystřízlivěli a raději si připlatili a znovu začali objednávat materiál z Evropy. Jsou samozřejmě komodity, které se i nadále vyplatí nakupovat v Asii, jižní Americe atd., my tam nakupujeme obkladové kameny, motory, dodavatelé mají mnohaleté zkušenosti a jsou spolehliví a kvalita je v pořádku. Vzhledem k tomu, že jsme rodinná firma, těší mě, že máme i spoustu malých lokálních dodavatelů, kteří jsou schopni konkurovat cenou i kvalitou velkým výrobcům. Poslední rok je zvláštní i v tom, že se přibližuje dodací doba některých komodit jako je litina, šamot atd., které nakupujeme v Evropě, dodací době komodit ze zemí za mořem, to v minulosti vůbec nebylo. Tato skutečnost značně ovlivňuje obrátkovost skladu a tím i vázání peněz ve skladových zásobách, to není dobrý trend.
Mohu se pochlubit, že většina našich dodavatelů měla v minulosti opravdu dobrou dodávkovou schopnost - což je schopnost dodat zboží, které ve výrobě potřebujeme, včas. Nejsme zákazník z automotive, a tak nám „stačí“, aby nám dodavatelé dodali 88% dodávek včas (max. o týden dříve a max. 1 den po potvrzeném datu dodání).
Poslední rok je však z pohledu dodávkové schopnosti našich dodavatelů jiný, vlastně mohu říci nejhorší za 21 let mé kariéry nákupčího. I ti nejlepší dodavatelé často nejsou schopni dodat materiál včas, protože jsou ovlivněni zase dodávkovou schopností svých subdodavatelů nebo jsou jejich zaměstnanci v karanténě atd. I kvalita dodávaných dílů není, co bývala, vyskytuje se i více neshodných dodávek.
Jako by všichni jeli jen na půl plynu a přitom byli zcela vyčerpaní…
Svou práci jsem si nevybrala sama, ale na začátku mé kariéry nákupčího mi pan ředitel firmy, ve které jsem v té době pracovala a dělala interní výběrové řízení na úplně jinou funkci, řekl: „ Romi, mám pro tebe úplně jiný návrh…. Myslím si, že by ses hodila do nákupu, promysli si to“…a tak to vlastně začalo. Po všech možných školeních, práci do noci a mé slovutné hlášce “ Einkauf macht Spaß!“. Mě prostě nákup baví!
Pro svou rozmanitost práce, komunikaci s lidmi, hraní si s dodavateli, když smlouváte ceny, neustálým učením se novým materiálům, způsobům výroby, stresu, když vám někdo nedodá, co potřebujeme….atd. Já to prostě miluju, ano, má práce je opravdu láska na celý život, i když se někdy nenávidíme :-).
A proto si vždy vzpomenu, „Vláďo, (pan ředitel, který mi našel mou práci) díky, že jsi mě tak hezky objevil“, protože ne každý má to štěstí a dělá rád svou práci.
Děkujeme za rozhovor.